Sunday, February 17, 2008

حزب الجبهه اهلا بيك جنب اخواتك













لأ دى مش مظاهره ضد الحزب الوطنى
دى وقفه احتجاجيه لأعضاء حزب الجبهه الديمقراطيه 
احجاجا على فصل النائب انور السادات من الحزب بسبب الشكوى المقدمه من د. اسامه الغزالى حرب يتهم فيها السادات بأهانته و التطاول عليه
القرار المفاجىء الذى صدر بحق انور السادات الذى يقر بفصله من حزب الجبهه الديمقراطيه يشوبه - تبعا للائحة الحزب- العديد من الأخطاء 
و على الجبهاويين الرجوع للماده 85 بالفصل السابع المتعلق بالمكتب التنفيذى و الهيئه العليا
و لغير الجبهاويين اقول ان تلك الماده تنص على فصل عضو الهيئه العليا بقرار من الهيئه العليا
 و بموافقة ثلثى اعضاء الهيئه العليا
بينما القرار صدر من المكتب التنفيذى للحزب
و تلك مخالفه واضحه
و قبل ان اتلقى سهام النقد 
اوضح انى لا انتمى لأى من الجبهات التى تتبع د. اسامه الغزالى و لا التى تتبع السادات
فأنا انتمى فقط للجبهه الديمقراطيه و يوم تصنيفى فى جبهة احد سيكون يوم خروجى من الحزب
و لكن اصبح بعض الأعضاء فى الحزب يتعاملون مع المتعاطفين مع السادات كالمتعاطفين مع السفير الأسرائيلى
و كل من يتحدث بخير عن السادات يشعر بأنه مهدد بالفصل من الحزب
لا نعرف نحن شيئا - و لا اقصد احد معين بكلمة نحن- عن العمل الجماعى
فلابد من شيطان و لابد من ملاك
هكذا يتعامل الجبهاويين مع د. اسامه و السادات
و كأنهما ليسو بشر كل منهما يخطىء و يصيب
فيتعامل البعض ان احدهم صواب طول الخط و الآخر مخطىء على طول الخط و العكس صحيح
الآن اشعر بالخجل من نقد الحزب الوطنى
و كما يقول المثل اللى بيته من ازاز
.... 
و الى كل الأخوه فى الجبهه ارجو منكم العمل على توحيد الصف و الكف عن التقسيم و توجيه طاقاتكم خارجيا بدلا من تدميرها و اهدارها داخليا
لا تساهموا ان يلحق حزب الجبهه الذى تمنيتم يوما ان يكون حزب ال77
بحزب الوفد و الغد 

39 Comments:

At 16/2/08 10:53 PM, Blogger مـحـمـد مـفـيـد said...

كما قلت من قبل ما هي الااحزاب كرتونيه
لا تقدر علي حل مشاكلها الا بنزعات غريبه
مسلسل هزلي اعتادنا عليه من جميع الاحزاب
وهنيئاً للحزب الفاشل السيطره علي مقاليد الحكم

 
At 17/2/08 12:57 AM, Blogger على باب الله said...

حزب الجبهة أهلاً بيك جنب أخواتك

أحلي عنوان للموضوع

----

 
At 17/2/08 4:15 AM, Blogger عمرو عزت said...

هناك مشكلة رئيسية تتعلق بالقيود على تأسيس الأحزاب , و هذه القيود هي التي تجعل من الأحزاب القائمة التي حصلت على تصريح مسرحا للصراعات التي تتطور لدرجة الابتذال . بينما في الدول التي تتمتع بحرية حقيقة في التنظيم لا تتصاعد الخلافات بهذه الطريقة , لو كان الخلاف سياسيا ينسحب الطرف الأقل أو الأضعف و يؤسس حزبا آخر .
هناك بالطبع جوانب أخرى , مثل الصراعات الشخصية و الصراعات على المكاسب وراء الوجود في حزب , مثل حق إصدار الصحف .

أتمني التوفيق لحزب الجبهة الديمقراطية , و أتمنى أن يتجاوز مشكلاته , فالمجتمع المصري لن يبدأ في التعافي إلا بالخروج من حالة " الفرط " و البدء في تنظيم قواه و إعادة مفهوم " الاجتماع " في النظر لمشكلاتنا, بعدما سادت ثقافة الاعتصام بالنفوذ و الثروة و القرابة و الخلاص الفردي أو العصبوي و صراع الكل ضد الكل .
الأحزاب كرتونية لو اخترنا نحن ذلك أو استسلمنا له , و ستكون حقيقة لو كنا حقيقيين و اتخذناها و سيلة جدية للمشاركة السياسية .

 
At 17/2/08 8:50 AM, Blogger سقراط said...

بجد يا مريم انا مش عارف اعمل اية انا لما صدقت لقيت حزب ليبرالى ديمقراطى وقولت دة الحل الوحيد للخروج من الازمة لكن ما حدث شىء مؤسف وانا مش مع السادات لكن مع الديمقراطية اللى بتقول انة مش ممكن فصل العضو لاغراض شخصية وكمان فصل غير قانونى بالمرة الواحد بقى فى نص هدومة من الحزب الوطنى ومش عارف يعمل اية طبعا احنا وشنا فى الارض من الحزب الوطنى لاننا مش ممكن ننادى بالديمقراطية وحنا نفسنا مش ديمقراطيين ولا اية
ويا فرحة الوطنى فينا
ومننساش ان اصلا الدكتور اسامة حرب جاى من هناك يعنى اصولة الحزب الوطنى والاصل غلاب

 
At 17/2/08 10:15 AM, Blogger ahmEd_H said...

بلا نيلة على دا حزب

الفترة اللى فاتت اجريت حوار مع احد اعضاء الحزب !!! اصابتنى حالة من الانهيار النفسى من كتر الغباء الذى كان يتميز به العضو المحترم

 
At 17/2/08 10:22 AM, Anonymous M . ABD EL HAI said...

عموما أنا كنت حاسس أن إداره الجبهه مش هاتفرق كتير عن أداره أيمن نور للغد ألى كان شعاره أنا ثم أنا ثم أنا ثم أى حاجه تانيه بعد كده تحقق مصالحى أنا علشانان كده قصرت على نفسى المشوار و سبت الحزب

 
At 17/2/08 4:34 PM, Blogger The Alien said...

المناخ كله لا يسمح بوجود حزب بجد
إيه يخلي حزب الجبهة مختلف عن غيره؟
إيه اللي يخليه يصمد ف كل الظروف دي؟
عشان كدا أنا من اﻷول مكنتش متوقع أي فايدة أو تغيير منه .. مع اﻷسف

إحنا محتاجين حاجات كتير قبل ما يكون عندنا أحزاب وإنتخابات
الديمقراطية مش بس حزب أو صندوق إنتخاب
تحياتي

 
At 17/2/08 6:41 PM, Blogger No Fear said...

السلام عليكم
أنا تعبت بجد مش عارف الحل أية؟

 
At 18/2/08 12:06 AM, Blogger قليل من التفكير said...

متهيقلي لسه بدري علينا عبل ما نمارس حياة سياسية سليمة

 
At 18/2/08 9:36 PM, Anonymous أحمد زيدان said...

إزيك يا مريم...

فعلاً حاجة تحزن... و أنا كنت عارف إنه حزب ضمن بقية أصفار الأحزاب على الشمال من يوم واحد وحيد روحت و مروحتش تاني بعده...

أنا أحمد زيدان اللي حضرت معاكي ورش الليبرالية و الدولة المدنية من 3 شهور... لو فكراني... و أنا لقيت مدونتك بالصدفة أساساً...
Welcome back b2a, lol!

أحمد زيدان
http://ahmedzidan.spaces.live.com

 
At 19/2/08 4:46 AM, Blogger sarah la tulipe rose said...

ان فعلا حزنت جدا لما سمعت بالخبر
مش عارفة الاحزاب في مصر بتنشغل بمعاركها الداخلية و تدي فرصة لانتقاد المعارضة ككل دون تمييز
برضه لسه مش قادرين نتحكم في مصالحنا عشان خاطر مصلحة البلد دي

 
At 22/2/08 2:19 AM, Anonymous هانى الخياط said...

مقالة هايلة يا مريم
اللى انا مستغربلة هو التعليقات لقيتها يا اما شماتة فى الحزب وكل واحد عامل نفسة ابو العريف وبيقول انة كان متوقع كدة من زمان( على اساس ان بيضرب الودع) هههههه
والنوع التانى مكتئب من الاحزاب والسياسة
بس انا شايف ان الموضوع مش اسود للدرجاتى وان لسة فى امل فى الحزب وفرصة كبيرة انة يقوم من كبوتة وان الفترة اللى جاية محتاجة محاسبة من نفسنا ان مشكلة الاحزاب هى احنا اللى فاكرين ان الموضوع هيتحل فى يوم وليلة وان تغير مصرعلى ايدينا هيجى بسهولة وبسرعة
وفى مثل بيقول ما ضاقت الا لما فرجت

 
At 22/2/08 6:51 PM, Blogger شادي فايد said...

محمد مفيد بيقول هنيئا للحزب الفاشل

طب دلنا من فضلك ع الحزب الناجح
؟؟؟

 
At 22/2/08 7:20 PM, Blogger micheal said...

للاسف هو ده حال الاحزاب في مصر و شكلها كده مفيش فايده
تحياتي

 
At 22/2/08 11:38 PM, Blogger Dr. Tantawy said...

بصراحه شديده ( جبهويتك ) شجعتني اقرأ اكتر عن حزب الجبهة الديمقراطي اللى اسمع عنه من فتره لكن مفكرتش ادخل على موقعه و اقلب فيه .. لكنه حصل دلوقتي .. و اعتقد انه بمتابعه دقيقه للحزب الفتره الجايه للتأكد من بعض النقاط :) قد اصبح جبهاوي جديد

 
At 23/2/08 11:47 AM, Blogger Human said...

يلا خليهم يحصلوا اخواتهم ...وده مقصود إثارة الخلافات داخل الأحزاب حتى ينشغلوا عن القضايا الأساسية

 
At 23/2/08 7:35 PM, Blogger mariam said...

محمد مفيد
فعلا زى ما كتبت قبل كده عن الأحزاب الكرتونيه
بس انهيار الأحزاب بنفس السيناريو اكيد بيطرح سؤال


-------------------------------
على باب الله
هو فعلا شرف جنب اخواته من الأحزاب المدمره
نورتنىجدا

 
At 23/2/08 7:38 PM, Blogger mariam said...

عمرو عزت
اصبت كبد الحقيقه
علشان كده لجنة شئون الأحزاب مش بتصرح غير للأحزاب التى تضمن عدم استمراريتها
اتمنى ايضا ان يتجاوز الجبهه مشكلاته
حقيقى سعدت جدا بزيارتك



------------------------------------
سقراط
للأسف يا حسن
مفيش حدكان يتوقع ان يصدر قرار بالأخطاء دى
و مش ممكن نتصور ان الأستبعاد مقصود لأنه لو مقصود يبقى كارثه علشان كده لازم نتوقع حسن النيه لفتره محدوده حتى تتضح الرؤيه كامله

 
At 23/2/08 7:41 PM, Blogger mariam said...

ahmed_h
اهلا بالفنان
طيب ما انا موجوده تعالى اعمل معايا حوار
هههههههههههه
قولى انت مين اللى فضحنا و انا اتصرف معاه
ههههههههههههه


------------------------------------
m.abd el hai
انت سبت الحزب يا محمد؟
تصدق اول مره اعرف
خساره احنا كده بنخسر الأعضاء الجادين يوم بعد يوم

 
At 23/2/08 7:44 PM, Blogger mariam said...

the alien
مش معقول نستنى من غير ما نعمل حاجه و نقول المناخ لا يسمح يا بشوى
احنا كده هنستنى كتيير جدا فى حين ان ناس تانيه بتشتغل فى الشارع
و بعد كده نقول الناس مش حاسه بالتيار الليبرالى ليه
على الأقل نقول حاولنا



---------------------------------------
no fear
العزيز جدا محمد
انا كمان تعبت جدا
بس لو عرفت الحل هقولك

 
At 23/2/08 7:47 PM, Blogger mariam said...

قليل من التفكير
اعتقد لسه بدرى جدا
نورتنى


---------------------------------------
احمد زيدان
ياااااه طبعا فاكراك
ازيك يا احمد؟
كنت متوقعه اشوفك تانى فى الحزب بس واضح انك عرفت اللى فيها بدرى
سعيده جدا بزيارتك

 
At 23/2/08 7:50 PM, Blogger mariam said...

sarah la tulipe rose
ساره اولا وحشانى جدا
لا استبعد وجود لعب امنى لأن الأحزاب كلها بتنهار بنفس الطريقه



---------------------------------
هانى الخياط
بجد المدونه نوررت
ملاحظه فعلا ان فى تحامل على الحزب
بس لأن الناس كانت عندها امل كبير فينا كحزب
انا متفقه معاك ان لسه فى امل و ده دورنا ان شاء الله
ربنا يعدى الأزمه دى على خير
بجد سعيده جدا بزيارتك

 
At 23/2/08 7:53 PM, Blogger mariam said...

This comment has been removed by the author.

 
At 23/2/08 8:21 PM, Blogger mariam said...

شادى فايد
مش معقوول
اهلااا بيك يا شادى
كل شويه تسيبنا كده
ادلك انا على الحزب الناجح
مفيش
ههههههههههههه


-----------------------------------
michael
مفيش فايده تقريبا
بس لسه فى امل
انا عارفه ان انت مكتئب يا مايكل بس مين عارف الخير فين

 
At 23/2/08 8:21 PM, Blogger mariam said...

dr tantawy
اهلا طنطاوى
يا سلام ده شرف لينا تبقى جبهاوى
احنا نطول
يا ريت بجد انا هكون سعيده بس طبعا القرار ليك

----------------------------------
human
اعتقد فعلا انه مقصود و مرتب
نورتنى

 
At 24/2/08 1:34 AM, Blogger آلام وآمال said...

بصرحة يا مريم




مليش ف السياسة خاااالص
بس حبيت اسجل حضوري
:)

 
At 24/2/08 5:12 PM, Blogger أحمد العربي said...

هههههههههه
العنوان جميل جدا يا مريم
علا فكرة انا "غداوي قديم "
يالا
ليبرالية تعيش تعيش
الوفد
الغد
الجبهة
كل سنة والجميع بالف خير

 
At 25/2/08 9:49 PM, Blogger mariam said...

آلام و آمال
اهلا بيك
تنور فى كل الأحوال طبعا


---------------------------------------
احمد العربى
اهلا بالغداويين
انتم السابقون
انا كنت ناويه على الغد قبل الجبهه بس الظروف
على العموم الليبراليين اجدع ناس برضو مش كده و لا ايه
منورنى جدا

 
At 27/2/08 4:35 PM, Blogger saso said...

السؤال الأهم هو لماذا تفشل الأحزاب في مصر قبل أن يبدأ نشاطها الفعلي

عيب أشخاص ام عيب سياسة عامة

ليه المشكلة مبتبقاش في برنامج الحزب وتوجهاته وده الجانب الأعمق
وبتبقي دايما في مناصبة ولجانه وسلطات أعضاءة وده الجانب الأضعف والأقل أهمية مادام بنتكلم عن عمل وطني

من وقت مالسادات ابتكر التعددية الحزبية بالإسم. كان ايه تأثير الأحزاب علي الحياة السياسية الحديثة؟ بينما أشهد ان كتير منهم قام علي أشخاص شرفاء ومبادئ واضحة وتمويل مناسب
ناقص ايه؟
حزب 24
والوحيد المستقر بجد ومستمر في جذب القيادات والشخصيات العامة هو الحزب الوطني للأسف

الحزب من مايو لفبراير لحق يعمل المشاكل دي
يبقي العيب ف مين

 
At 1/3/08 12:10 AM, Blogger mariam said...

saso
ساسوووووووو
يا الف مرحب

العيب فينا يا ساسو
مش بنفكر غير بسطحيه و بس مناصب و هميه بنعمل لها اهميه
و بنطلع عقدنا الدفينه اول ما نمسك اى سلطه

 
At 21/12/08 2:22 PM, Blogger ali el king said...

انا لسه شايف المدونه دى النهارده مكنتش اعرف اصلا ان عندك مدونه يا مريم

واظن انه من السخافه او الحماقه انى اعلق على الموضوع ده بعد مرور كل هذه الفتره عليه

انا شايف ان الوضع دلوقتى اولى بأننا نتكلم عنه

اما عن الوضع حاليا فى حزب الجبهة فتعليقى هو انه لا تعليق

 
At 11/3/09 5:10 PM, Anonymous Anonymous said...

一夜情聊天室,一夜情,情色聊天室,情色,美女交友,交友,AIO交友愛情館,AIO,成人交友,愛情公寓,做愛影片,做愛,性愛,微風成人區,微風成人,嘟嘟成人網,成人影片,成人,成人貼圖,18成人,成人圖片區,成人圖片,成人影城,成人小說,成人文章,成人網站,成人論壇,情色貼圖,色情貼圖,色情A片,A片,色情小說,情色小說,情色文學,寄情築園小遊戲, 情色A片,色情影片,AV女優,AV,A漫,免費A片,A片下載

情色,A片,AIO,AV,日本AV,色情A片,AV女優,A漫,免費A片,A片下載,情色A片,哈啦聊天室,UT聊天室,聊天室,豆豆聊天室,色情聊天室,尋夢園聊天室,080視訊聊天室,080聊天室,080苗栗人聊天室,免費視訊聊天,上班族聊天室,080中部人聊天室,視訊聊天室,視訊聊天,成人聊天室,一夜情聊天室,辣妹視訊,情色視訊,成人,成人影片,成人光碟,成人影城,自拍

A片,AIO,AV,日本AV,色情A片,AV女優,A漫,AIO交友愛情館,線上A片,免費A片,A片下載,情色A片,微風成人,嘟嘟成人網,成人,成人影片,成人光碟,成人影城,成人交友,愛情公寓,色情聊天室,情色貼圖,色情,色情影片,做愛,情色,哈啦聊天室,聊天室,UT聊天室,豆豆聊天室,尋夢園聊天室,080視訊聊天室,080聊天室,080苗栗人聊天室,自拍,性愛

情趣用品,情趣用品,情趣,情趣,A片,A片,情色,A片,A片,情色,情趣用品,情趣用品,A片,A片,情色,情色

情色視訊,美女視訊,辣妹視訊,視訊聊天室,視訊交友網,免費視訊聊天,視訊交友90739,視訊,免費視訊,情人視訊網,視訊辣妹,影音視訊聊天室,視訊交友,視訊聊天,免費視訊聊天室,成人視訊,UT聊天室,聊天室,豆豆聊天室,色情聊天室,尋夢園聊天室,聊天室尋夢園,080聊天室,080苗栗人聊天室,上班族聊天室,小高聊天室

 
At 25/8/14 3:27 PM, Blogger sahar ali said...

الاستيراد من الصين
استيراد البضائع والمنتجات من الصين
شركات الشحن الصينيه
دليل المصانع الصينيه
استيراد من الصين بدون سفر
استيراد من الصين

 
At 25/8/14 3:27 PM, Blogger sahar ali said...

موقع اخبارى
اخبار محلية
اخبار عربية
حوادث
اقتصاد
اخبار دولية
اخبار الاقتصاد
اخبار الرياضة
اخبار الفن
اخبار التكنولوجيا
فيديوهات اخبارية
اخبار المرأة
انتخابات مصر
مجلس النواب
فعاليات
اخبار عاجلة
قنوات اخبارية
بث مباشر
كواليس
مواقع اخبارية
اخبار
اخبار نت
اخبار السياسة
موقع اخبار
اخبار مصر
اخبار رياضية
اخبار الحوادث

 
At 12/2/15 10:26 AM, Blogger Mona News cameras said...

شركة الأنظمة الأمنية لكاميرات المراقبة
كاميرات مراقبة
ماكينات حضور وانصراف
اجهزة سنترالات
اجهزة انتركم
كاميرات مراقبة مخفية

كاميرات مراقبة لحماية محلات الذهب

التحذيرات قبل شراء كاميرات المراقبة

المسموح والممنوع من كاميرات المراقبة

أجهزة الأنظمة الأمنية

كاميرات مراقبة للقضاء على الاهمال

تركيب وتوريد وبيع كاميرات المراقبة

ماكينات حضور وانصراف تتعرف على الوجه

استفسارات ماكينات الحضور والانصراف

حضور وانصراف بالبصمة والوجه والكود

اجهزة انتركم جماعية

اجهزة سنترالات بشاشات

 
At 12/2/15 10:30 AM, Blogger Mona News cameras said...

ماسة للتجارة الخارجية
كاميرات مراقبة في مصر
اجهزة حضور وانصراف

كاميرات المراقبة المتحركة
نصائح قبل شراء كاميرات المراقبة
كاميرات مراقبة لمصنعك
شركة بيع كاميرات مراقبة
كاميرات مراقبة IP
أقل اسعار كاميرات مراقبة في مصر
كاميرات مراقبة سلكية ولاسلكية
كاميرات المراقبة المخفية
كاميرات مراقبة الصندوق
ماسة لاجهزة حضور وانصراف
تركيب وصيانة اجهزة الحضور والانصراف
اجهزة حضور وانصراف ببصمة الاصبع
اجهزة حضور وانصراف ببصمة الوجه
اجهزة حضور وانصراف بالكود الذكي

 
At 2/7/15 11:14 AM, Blogger Unknown said...

ray ban eyeglasses
michael kors uk
louis vuitton outlet
gucci handbags
michael kors handbags
chanel no 5
retro 11
soccer jerseys
pandora jewelry
coach outlet
coach outlet
cheap nfl jerseys
cheap ray bans
coach outlet
longchamp outlet
ray ban sunglasses
cheap oakleys
michael kors handbags
louis vuitton handbags
ghd flat iron
coach outlet
prada sunglasses
ray ban glasses
coach factory outlet
abercrombie kids
longchamp outlet
hollister
abercrombie outlet
www.louisvuitton.com
oakley sunglasses
louis vuitton handbags
tory burch handbags
coach factory outlet
ray ban outlet
michael kors outlet
20150702xiong

 
At 31/5/16 10:24 AM, Blogger 柯云 said...

2016-05-31keyun
air max 90
red bottom shoes
adidas nmd
tory burch outlet
michael kors bags
celine handbags
ralph lauren
ralph lauren home
louis vuitton handbags
nike trainers men
louis vuitton
cheap toms
michael kors outlet online sale
replica rolex watches
coach outlet clearance
michael kors outlet
nike uk
true religion jeans
cheap oakley sunglasses
jordan retro 11
cheap jordan shoes
louis vuitton outlet
tiffany and co jewelry
nike sb janoski
fitflop shoes
burberry handbags
coach outlet
designer handbags
michael kors outlet
coach factory outlet online
ray ban outlet
oakley sunglasses
louis vuitton outlet
air max 95
toms outlet
adidas running shoes
coach outlet
retro 11
fitflop shoes

 
At 31/5/16 10:25 AM, Blogger 柯云 said...

2016-05-31keyun
air max 90
red bottom shoes
adidas nmd
tory burch outlet
michael kors bags
celine handbags
ralph lauren
ralph lauren home
louis vuitton handbags
nike trainers men
louis vuitton
cheap toms
michael kors outlet online sale
replica rolex watches
coach outlet clearance
michael kors outlet
nike uk
true religion jeans
cheap oakley sunglasses
jordan retro 11
cheap jordan shoes
louis vuitton outlet
tiffany and co jewelry
nike sb janoski
fitflop shoes
burberry handbags
coach outlet
designer handbags
michael kors outlet
coach factory outlet online
ray ban outlet
oakley sunglasses
louis vuitton outlet
air max 95
toms outlet
adidas running shoes
coach outlet
retro 11
fitflop shoes

 

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home