Friday, November 24, 2006

الأمن المركزى.............نظرة بعمق



كان الشارع مصطف بعربات الأمن المركزي. و لعل هذا مشهد مألوف الآن في الشارع المصري
فهم موجودون في كل مكان
و بالطبع كان الطريق متوقف، و لا اعرف لما كان عساكر الأمن المركزي مستعدين
كنت غاضبة جدا من هذا المشهد الذي تكرر كثيرا. و كنت في قمة ضيقي بسبب تأخري على موعدي
كنت انظر لتلك العربات المصطفة و هؤلاء العساكر المستعدون
حتى وقعت عيني على احدهم، و نظرت إليه
كان يتأمل السيارات المارة، و كأنه يتساءل. ترى هل سيمتلك واحده يوما ما
لم يلحظني و لم ينظر إلى
شعرت إن وجهه كما لو رأيته من قبل. نعم فهو يشبه آلاف المصريين البسطاء
لم استطع أن أتخيله و هو يرفع تلك العصا و يضرب بها مصري مثله. لقد شعرت انه منا و ليس منهم
انتقلت إلى عدة وجوه أخرى تقف إلى جواره على و ضع الاستعداد في انتظار اشاره
و لكنهم يشبهوننا كثيرا
و هنا عدت بذاكرتي تلقائيا عدة أسابيع إلى الوراء. حيث انتخابات اتحاد الطلبة
حين خرجت من الكلية لأجدهم متأهبين، منتظرين، يقفون في صفوف، في انتظار اشاره
كنت أسير وسط تلك الصفوف أتأمل الوجوه لم تكن بالقسوة التي تصورتها بل على العكس تماما
حتى وصلت إلى أول الصف، حيث كان يقف قائدهم، ضابط برتبة كبيرة، مستعد بشدة، و كأنه سيحارب إسرائيل
نظره مثبت تجاه الكلية و مستعد لإلقاء اشاره، و لكنه لا يشبهنا
انه يدرك جيدا ما يفعل، و يعي بشدة لما يدور حوله، و لكن هؤلاء العساكر البسطاء للأسف معتقدون أنهم يخدموا الوطن
نعم يمكن أن التمس لهم العذر فهم مخدوعين. إلى جانب أنهم مقهورين، مضطرين إلى تنفيذ تلك الأوامر التي قد لا يستوعبوها
نحن متشابهون كثيرا، فكل منا يشعر بالقهر

28 Comments:

At 24/11/06 1:00 AM, Blogger elgharep said...

أنت فكرتينى بكلامك ده بفيلم البرئ بتاع الراحل أحمد زكى
نفس البساطة
نفس الغلب
نفس القهر المحفور تحت الجلد
ملاحظة جميلة
الغريب

 
At 24/11/06 3:45 AM, Anonymous Anonymous said...

Our greatest challenge is to convey to these simple truly Egyptian people that they're obeying the orders of an oppressive regime and that they have rights and that our country has a constitution, things that many of us don't remember anymore.

I classify myself as belonging to the "middle class" of our country and I think that one thing that middle classers and intellectual people do is that we try to desperately to reach the "upper class" and distant ourselves from the "lower" one when what we should actually do is to utilize our previliged position in bridging the gap between us and by that we are raising the status of the whole community.

I think that doing something like organizing voluntary summer camps where college students go to the villages of Egypt and teach peasants to read and write is going to be much more effective than any demonstration is ever going to be. We have to build trust and make Egyptians love themselves once again and erase the illiteracy that is the top most reason for us not having the democracy we all hope for.

 
At 24/11/06 7:06 AM, Blogger sarah la tulipe rose said...

تعرفي يا مانو انهم بيختاروا العساكر بتوع امن الدولة مخصوص كشرط اساسي يشترط الامية!!!!!!!
طبعا الحكومة عندنا عاوزة ناس جاية من بلدها و متعرفش حلجة غير الي تقولهولها اضرب فلان يضرب اسحل فلان يسحل مافيش غير التعلمينات هي اللي تحركه
كلهم احمد سبع الليل

 
At 24/11/06 1:08 PM, Blogger sherif gharib said...

على فكره العساكى دول ماحدش بيلوم عليهم فى اى تصرف لانهم ببساطه شديده خاضعين للمثل اللى بيقول احنا عبد المأمور
و لو ما عملش كده انتى عارفه طبعا هيروحوا فين و بعدين موقف انتخابات التحاد ده ياما اتحطيت فيه قبل كده اضرب اضرب
اوقف الضرب يبقى اوقف الضرب
يعنى العمليع كلها عساكر شطرنج بتتحرك زى ما هما عايزين
تمام يا افندم
هيه ديه البلد
شكرا و تحياتى

 
At 24/11/06 1:22 PM, Anonymous Anonymous said...

السلام عليكم
أنا فعلا معاكي بل علي العكس ممكن يكون هؤلاء الجنود أفقر حالا مننا و أقل عيشا و أقل تعليما لكنهم مملؤن بل يفيض منهم الخوف
لكن الأخرين إنهم يحمون سطوتهم و نفوذهم الذي سيضيع منهم لو أتعدل حال هذه البلد و ساد القانون

 
At 25/11/06 4:08 PM, Blogger FrEe.PhArAoH said...

بالظبط انا مع الغريب

الاحساس بالظبط نفس احساس فيلم البريئ

منا فعلا .. لكن جهلهم بالصح ناتج بردو من فشل الحكم

يعنى ممكن تعبرى عن الموقف بجملة بيضربونا بينا

افكارك جميله .. تحياتى

 
At 25/11/06 9:30 PM, Anonymous Anonymous said...

مشكلتي اني مش متعاطف مع حد الكل ملزم باللي بيحصل
والعساكر دول رغم صحة الكلام كلة اللي بتقوله لكن هم هم برضه بيتعافوا على الغلابة اللي أغلب منهم وهم بيدخلوا العبط النظامي من هنا
ويفرد قلوعه على كل الغلابة اللي في بلده ويبقى ذي الكلب قدام الظابط
وبعد كده انتهاك الحرمات التحرش بالبنات برضه محتاج ذكاء عشان يبقى عندهم دم عشان يعرفوا الصح من الغلط ولا إقتحام المساجد برضه لغز قومي محتاج عبقرينو..
ياساده الكل ..... ولا بلاش

 
At 26/11/06 8:31 PM, Anonymous Anonymous said...

الخشب قال للمسمار ااه كفايه خرمتني
رد المسمار قال ااه لو تعرف دق الشاكوش على دماغي

 
At 27/11/06 1:06 PM, Blogger شايفنكم said...

عجبنا اوي تعليق "واحد من الناس" فعلا عندك حق عساكر الامن المركزي لا ينفذون سوى اوامر من اعلى منهم الذين لن يتحملوا توبيخهم و عقابهم اذا لم يفعلوا

 
At 27/11/06 2:52 PM, Blogger saso said...

يا مسح مخ يا ارهاب
يعني العسكري فعلا بيبقي متصور انه مع الجانب الطيب والمتظاهرين هما الاشرار
بلاش عارف الحقيقة بس الاوامر لو مانفذهاش هيحصل معاة ايه

العساكر الممتنعين عن الخدمة العسكرية في اسرائيل بيحصل معاهم ايه..المستمرين في الخدمة كلهم مقتنعين؟
ايام اليمن والحروب الظريفة بتاعة ناصر كانوا المجندين مقتنعين
كده نار وكده نار
حتي الظابط اللي مش شبهنا مش مبسوط باللي بيعملة 100%لكن حاسس انه صح..او خايف يقول انه غلط

 
At 28/11/06 10:08 AM, Anonymous Anonymous said...

mm..ente 3arfa bto3 el 2mn elmarkzy dool byt2al 3alehom eh?
fe e7'tbarat bta3thom y2olo elle by3raf ye2ra yege hena..welle maby3rfsh yege hena..elle by2fo fel nos b2a dol amn markzy :D

 
At 29/11/06 3:54 PM, Blogger sherehan84 said...

أنا معاكي يا مانو في كل كلمه قولتيها .. وعجبني أوي اقتراح أدهم لو نعمل معسكرات في الريف لتعليم الفلاحين .. أظن الناس دي لما تتعلم هتعرف حقوقها وهتطالب بيها

 
At 29/11/06 8:50 PM, Anonymous Anonymous said...

موت يا حمار

هتعلمهم من غير متنزع الخوف من صدرهم وده حاليا مستحيل

يبقى كأنك بتنفخ في قربه مقطوعه

 
At 1/12/06 12:42 AM, Blogger mano said...

elghareep
انا كمان افتكرت الفيلم بالموقف دة
للأسف الوضع كما هو رغم مرور سنوات عديدة على ظهور الفيلم
شكرا للمرور




adham
thanks for explaining your point of view. i totally agree with you.
i hope to do somthing positive. and of course teaching people to read and write is a step forward,as you know 50% of the egyptians are illiterate rather than the uncultured.

 
At 1/12/06 12:45 AM, Blogger mano said...

sarah la tulipe rose
منوره يا ساره
للأسف انا سمعت العجب فى كيفية اختيار عساكر الأمن المركزى
لكن هنعمل اية ربنا معانا و معاهم



sherif gharib
زى ما قلت فعلا منقدرش نلومهم
للأسف لا ذنب لهم و مجبرين على تنفيذ الأوامر
شكرا للزيارة

 
At 1/12/06 12:49 AM, Blogger mano said...

No Fear
اهم حاجة قلتها ان فى ناس هيضيع نفوذهم لو اتعدل حال هذة البلد
انت قلت المفيد




Free.PhAraoh
حلوة قوى كلمة بيضربونا بينا
فى العمق مش عارفة اقول اية بعد الكلمة دى
شكرا للزيارة

 
At 1/12/06 12:52 AM, Blogger mano said...

nor
من جهة انك مش متعاطف معاهم مقدرش الومك
المشكلة ان كل واحد بيدور على حد اضعف منه و يستقوى عليه
شكرا ليك



واحد من الناس
مش عارفة اقولك اية دايما تعليقاتك من جمالها مبعرفش ارد عليها
بجد اشكرك

 
At 1/12/06 12:56 AM, Blogger mano said...

شايفنكم
للأسف لا يمكننا القاء اللوم على هؤلاء العساكر
اشكركم على تشريفكم لمدونتى



saso
يمكن يكون العسكرى لأنه بسيط فاكر نفسه بيخدم البلد
لكن الظابط فاهم و كويس قوى يعنى مش ممكن يكون شبهنا
بس انت عندك حق يا ساسو كدة نار و كدة نار

 
At 1/12/06 12:59 AM, Blogger mano said...

we2am
للأسف يا وئام طريقة اختيار هؤلاء العساكر لا تتم على اى اسس موضوعية
يعنى اشمعنى دول اللى هيكون ليهم اسس موضوعية
شكرا ليكى



sherehan84
اهلا بيك منوره
و بالنسبة لأقتراح ادهم حلو جدا
بس تفتكرى المتعلمين طالبوا بحقوقهم؟؟

 
At 1/12/06 1:00 AM, Blogger mano said...

nor
انا عافة ان كلامك فيه نسبة كبيره من الصحة
بس مهما كان اكيد فيه امل

 
At 1/12/06 3:49 AM, Blogger كلمه said...

nas 3`alaba wlahy .... noo3 men 3`aseel elmo5 ... be3mel elly homa 3ayzeno w howa faker eno be5dem balado ..3shan keda be3mel kol 7aga be dameer :D

 
At 3/12/06 10:56 PM, Blogger mano said...

كلمة
فعلا المشكلة انهم فاكرين انهم بيخدموا البلد

 
At 6/12/06 10:41 AM, Anonymous Anonymous said...

الامنالمركزى عندى يعنى فيلم البرئ
هم غلابة يمكن أكثر غلبا مننا
بس هم برضة مش بيحاول يفهموا
ومهما كان احساس الحاجة
الا ان الانسانبيعيش مرة واحدة
عارفة انهم ربما مش عايشين اساسا و مغلوب علىامرهم
بس برضة فى عيب عليهم
هم ضحية لكن بينتقموا من ناس عايزة تحررهم من غير ما يفهموا

 
At 8/12/06 10:24 PM, Blogger mano said...

أنـــا حـــــــــرة
المشكلة فعلا انهم مش فاهمين
السؤال ازاى يفهموا
للأسف محدش عنده الأجابة

اشكرك على هذه الزيارة

 
At 20/3/09 5:03 PM, Anonymous Anonymous said...

6K聊天室,080中部人聊天室,聊天室交友,成人聊天室,中部人聊天室,情色聊天室,AV女優,AV,A片,情人薇珍妮,愛情公寓,情色,情色貼圖,情色文學,色情小說,色情,寄情築園小遊戲,AIO交友愛情館,情色電影,一葉情貼圖片區,色情遊戲

言情小說,情色論壇,色情網站,微風成人,成人電影,嘟嘟成人網,成人,成人貼圖,成人交友,成人圖片,18成人,成人小說,成人圖片區,微風成人區,成人網站,免費影片,色情影片,自拍,hilive,做愛,微風成人,微風論壇,AIO

情趣用品,情色,成人,A片,自拍

情趣用品,色情,成人影片,色情影片,免費A片,A片

情趣用品,成人網站,A片下載,日本AV,做愛

情趣用品,美女交友,A片,辣妹視訊,情色視訊

情趣用品,色情聊天室,聊天室,AV,成人電影

A片,aio,av女優,av,av片,aio交友愛情館,ut聊天室,聊天室,豆豆聊天室,色情聊天室,尋夢園聊天室,080聊天室,視訊聊天室,080苗栗人聊天室,上班族聊天室,成人聊天室,中部人聊天室,一夜情聊天室,情色聊天室,情色視訊,美女視訊,辣妹視訊,視訊交友網,免費視訊聊天,視訊,免費視訊,美女交友,成人交友,聊天室交友,微風論壇,微風成人,sex,成人,情色,情色貼圖,色情,微風,聊天室尋夢園,交友,視訊交友,視訊聊天,視訊辣妹,一夜情

 
At 31/5/16 10:26 AM, Blogger 柯云 said...

2016-05-31keyun
air max 90
red bottom shoes
adidas nmd
tory burch outlet
michael kors bags
celine handbags
ralph lauren
ralph lauren home
louis vuitton handbags
nike trainers men
louis vuitton
cheap toms
michael kors outlet online sale
replica rolex watches
coach outlet clearance
michael kors outlet
nike uk
true religion jeans
cheap oakley sunglasses
jordan retro 11
cheap jordan shoes
louis vuitton outlet
tiffany and co jewelry
nike sb janoski
fitflop shoes
burberry handbags
coach outlet
designer handbags
michael kors outlet
coach factory outlet online
ray ban outlet
oakley sunglasses
louis vuitton outlet
air max 95
toms outlet
adidas running shoes
coach outlet
retro 11
fitflop shoes

 
At 14/7/16 10:46 AM, Blogger Fangyaya said...

timberland boots
adidas trainers
louis vuitton handbags
kate spade handbags
oakley outlet
coach outlet
coach outlet online
air jordans
kobe 9
adidas yeezy
giuseppe zanotti sneakers
jordan 8s
ralph lauren polo outlet
coach factory outlet
celine outlet
jordan 3 infrared
jordan 4 toro
coach outlet online
coach factory outlet
tory burch sale
toms outlet
coach outlet
oakley vault
ray-ban sunglasses
louis vuitton
nike trainers
rolex watches
louis vuitton handbags
louis vuitton outlet
christian louboutin outlet
nike sb shoes
true religion outlet
michael kors outlet
kate spade outlet
north face outlet
ralph lauren uk
vans shoes
coach factory outlet
air jordans
gucci outlet
20167.14chenjinyan

 
At 16/12/16 3:42 PM, Blogger soma taha said...

Hi, I do believe this is a great site.
https://3kary.com/property-status/rest-houses-for-rent/
https://3kary.com/property-status/rest-houses-for-sale/
https://3kary.com/property-type/rest-houses/
https://decor-ksa.com/iron-fences/

 

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home