Sunday, September 17, 2006

نحن.........و الآخر

.النهاردة أول يوم في الكلية و أول محاضرة في السنة. المدرج مليان على الآخر والدنيا حر
بصيت حولي وجدت الطلبة ثلاثة أنواع: نوع مركز قوى، و نوع بيكتب المحاضرة من غير ما يركز، و نوع مش مركز خالص ولا حتى بيكتب. و أنا بقى بلا فخر من النوع الثالث.
بصيت حواليا لقيت ناس كتيرة قوى بس مختلفين قوى. مختلفين في كل حاجة، في الملابس، في التفكير، في التركيز. و دة شيء طبيعي لأن الاختلاف سنة الحياة. أما بقى اللي مش طبيعي إن كل واحد شايف اللي مختلف عنه يبقى ضده. وهنا بقى مشكلة كبيرة قوى تتمثل في عدم قبول الآخر.
في ناس بترفض الآخر لأنة مختلف عنها في الدين، وفى ناس بترفضه لأنه مختلف عنها في نشأته وفى ناس بترفضه لأنه مختلف عنها في التفكير، إلى آخر أسباب الرفض. أنا اكتشفت إن الموضوع دة للأسف منتشر قوى، لدرجة إن في ناس مثقفين يرفضون الآخر.
أكيد مينفعش نتفق مع كل الناس بس أكيد دة لا يمنع وجود أشياء مشتركة بيننا وبين هذا الآخر، ليه منتعرفش على الأشياء المشتركة، أو لماذا لا يكون بيننا حوار، هل لأننا لم نعتد على ثقافة الحوار؟.
أنا نفسي نتعلم كيف نتقبل الآخر و نتحاور ونتناقش و نتفق و نختلف.
هل للنشأة دور في سبب رفضنا للآخر؟......... على حد علمي لقد كنا نقبل الآخر زمان. يعنى زمان كان تفكيرنا متطور أكثر من الآن؟. يعنى نحن بنتقدم للأمام ولا بنرجع للوراء؟
.

6 Comments:

At 19/9/06 8:00 PM, Anonymous Anonymous said...

انا شايف ان الموضوع دة انتشر فعلا بسبب ثقافة التطرف اللى احنا عايشين فيها

 
At 22/9/06 3:00 AM, Blogger Dr. Tantawy said...

اول يوم كليه :) انا افتكرت من كتابتك انك اكبر من كده .. طلع الموضوع ده و كشف الحقيقه ههههه

اهلا بيكي اخت صغيره و مدونه كبيره انشاء الله

 
At 24/9/06 12:45 AM, Blogger mariam said...

شكرا ليك يا زانجولا ودة شرف ليا

 
At 24/9/06 11:22 AM, Blogger saso said...

احنا بقينا اكثر انغلاقا عن زمان في مرحلة الغليان - الستينات - الناس كان عندها استعداد للتغيير والتجريب ومش بتتشنج في النقاش زي الايام دي
بجد الملاحظة دي قويه جدا منك
الناس بتتعامل كان ده واقع وبينسوا اننا ماكناش كده


mano كل سنه وانتي طيبه

 
At 24/9/06 11:58 AM, Blogger mariam said...

صح يا ساسو هو دة بالظبط اللى كنت عايزة اقوله
شكرا ليكى وكل سنة وانت طيبة

 
At 3/3/17 10:24 AM, Blogger Unknown said...

If you are seeking finest and basic method to promote your business then this solution is flawlessly suitable with your need. buy targeted likes

 

Post a Comment

<< Home