Thursday, November 09, 2006

التطور الطبيعي من زمن أخلاق القرية إلى زمن ثقافة الميكروباص


لا احد يمكن أن ينكر التحول الواضح في الشخصية المصرية
و في أخلاق الشعب المصري فلنرجع بذاكرتنا فلاش باك لنتذكر كيف كانت تسود أخلاق القرية في الشارع المصري. و المقصود بأخلاق القرية هنا ليس المعنى الحرفي، و لكنه وصف يطلق على الأخلاقيات الجميلة
ربما إذا استمعت إلى الحكايات عن الشارع المصري في الماضي تشعر انك في بلد آخر.
ستسمع إن الشارع المصري خفيف الظل، خدوم إلى أقصى درجة، يتميز بالشهامة والجدعنة.
و سترى أشياء أخرى.
فقد كان الجميع يشعرون أنهم أسره واحدة، مصلحتهم واحدة، خائفون على بعض.
إلى جانب الشهامة التي كانت سمة مميزه و متغلغلة في المصريين. يكفى أن الشخص كان يمشى وسط الشارع يشعر إن الجميع أهله. إذا حدث له مكروه سيهتم لأمره الآخرون
فلننظر الآن لما أصاب الشخصية المصرية. أصبح التعصب و التهجم و ضيق الخلق هم السمات الغالبة في الشارع.
ساد الوجوم و تلاشت الابتسامة.
تقريبا فقد الشارع المصري اغلب مميزاته.
يكفى أن الكره أصبح هو السمة المميزة للشخصية المصرية. فيكفى مثلا أن يكون شخصا ما ناجحا ليكرهه الآخرون. حتى لو كانوا في مجال آخر أصلا.
يكفى أن تلقى نظرة على اى شارع أو مدرسة لترى كم الألفاظ البذيئة التي يتبادلها الشباب. حتى إن بعضهم يعتبر تلك الألفاظ من الأشياء العادية جدا
انظر لترى كم المشاجرات، كم السباب، كم المعاكسات.
انظر لترى كيف يفقد الجميع أعصابهم لأبسط الأسباب.
بالتأكيد كلنا نشعر بذلك التحول، كلنا نشعر باختفاء الأخلاق الجميلة. أتمنى أن يعود الشارع المصري إلى سابق عهده، و أن تعود الشخصية المصرية إلى طبيعتها و أخلاقياتها
.

27 Comments:

At 9/11/06 10:56 PM, Blogger مـحـمـد مـفـيـد said...

السلام عليكم
اولا سعيد بالتواصل وكم انتي رائعه في اختياراتك في المواضيع
نحن امام انحطاط اخلاقي عام وللاسف الحال يزداد سواءا واصبحت الشتيمه والمشاجره احد الاعمده الرئيسه في حياتنا اليوميه
اللهم ارحمنا

 
At 9/11/06 10:59 PM, Anonymous sa3ed al masry said...

kol she2 fe ategaho ll2nhyar ally anhar anhar we ally ma2nharsh haynhar allah yr7amek ya masr

 
At 10/11/06 12:33 AM, Blogger No Fear said...

السلام عليكم
الغريب إن الواحد مش شايف سبب معين لهذا التغيير يعني فجأة كده الناس بدأت تتغير ليه مش قادر أفسر الموضوع ده
بس بجد ربنا يستر علشان المنحني لسه بينحدر لتحت
شكرا علي مرورك بمدونتي

 
At 10/11/06 2:43 AM, Blogger we2am said...

rabna m3na yabnte wllahy..bs daiman feh elkowes wel we7sh..kter awe elwa7ed byla2e wes6 eldalama sh3a3 noor kida..by2ol eno lessa feh amal..

 
At 10/11/06 7:34 AM, Blogger sarah la tulipe rose said...

الشهامة ,النخوة,الحترام, الصدق
كلها اخلاق اصبحت في عداد المنقرضين
حلت محلها ثقافة الزحام و المصالحو الفهلوة و التبجح
و لسة
اعاني سوقية
الفاظ سوقية
ثقافة سوقية
ويستمر و يستمر

 
At 10/11/06 3:32 PM, Anonymous Anonymous said...

أتمنى أيضا ان يعود المجتمع الى سابق عهده.....أعتقد ان المجتمع لم يتغير مره واحده وفجأه أسستيقظنا وجدنا أنفسنا هكذا.........ولكن بالتدريج من بداية عصر الانفتاح...حتى الأن دخول نظام السوق والتجاره وظهور قمم قوى جديده كانت في قاع المجتمع....ظهر ت قيم الحيتان و الاستغلال والابتزاز....ودهس الضعيف فتمرد الضعفاء وبدلا من ان يتجمعوا علىالقوي ........أوسعوا بعضهم بعضا ضربا....وأصبحنا مجتمعا مريضا

 
At 11/11/06 1:40 PM, Blogger sherif gharib said...

mano
زمان كانت فعلا فيه ثقافه القريه لانها كانت فعلا من روح هذا الشعب و لكنننا الان اصبحنا نتعامل بروح الغرب فى كل شىء تحت قناع الحريه و المدنيه الزائفه
و الغريب اننا جميعا ندرك هذا الشىء و لكننا نتجاهله
فقد ضاعت كل المعان و المقدساتو نحن لا نعلم ما هى النهايه لهذه الفوضى
تحياتى

 
At 11/11/06 10:49 PM, Blogger sherehan84 said...

This comment has been removed by a blog administrator.

 
At 11/11/06 10:53 PM, Blogger sherehan84 said...

كل شيء في البلد دي في انحدار وهنفضل ننحدر كده لغاية ما البلد تتحرر .. هنفضل من سيء لأسوأ لغاية ما نفوق لنفسنا ونحرر بلدنا من العصابه اللي ماسكانا
وعلى رأي الشاعر
إذا كان رب البيت بالدف ضارب
فشيمة أهل البيت كلهم الرقص

 
At 14/11/06 2:43 AM, Anonymous Anonymous said...

الرجاله ماتوا فى 67 والباقى فى 73 والباقى بالامراض والسياسة

 
At 15/11/06 12:45 AM, Blogger mano said...

مـحـمـد مـفـيـد
اشكرك جدا على هذا الكلام الذى اعتز به. و اتفق معك اننا امام انحطاط اخلاقى شديد



sa3ed al masry
اتمنى الا يتجه المتبقى للأنهيار و ان نلحق انفسنا

 
At 15/11/06 12:48 AM, Blogger mano said...

No Fear
للأسف اسباب الأنهيار كثيرة و اتمنى ان نلتفت لها قبل فوات الآوان




we2am
سيظل دائما هناك امل. المهم ان لا نفقد الأمل

 
At 15/11/06 12:52 AM, Blogger mano said...

sarah la tulipe rose
انت جبتى من الآخر هو دة بالضبط ما يحدث الآن. اتمنى الا يستمر اكثر من ذلك



human
انا كمان اتفق معك ان ذلك التغير حدث على مراحل و ليس مرة واحدة

 
At 15/11/06 12:55 AM, Blogger mano said...

sherif gharib
عندك حق لقد تلاشت كل القيم من حياتنا و لكن نحن شركاء فى ما يحدث بتخلينا عن قيمنا و اخلاقنا


sherehan84
اهلا بيك يا شيريهان منوره. و يا رب نخلص من اللى احنا فيه على خير

 
At 15/11/06 12:56 AM, Blogger mano said...

شاب اسكندرانى
بس لسة فى امل و محدش عارف بكره في اية
و اشكرك على الزياره

 
At 15/11/06 3:09 PM, Blogger ادم المصري said...

مانو باشا

اعتقد ان مايحدث في الشخصية المصرية ليس بالجديد

الشعب المصري من يوم ماربنا خلق الكرة الارضية وهو شعب فقير

البلد يبقي فيها خير الدنيا والدين وهو فقير ومحكوم بالحديد والنار

من فراعنه لهكسوس لفراعنة لرومان لاغريق لبطالمة لعرب لعثمانين حتي المصرين انفسهم

فانا شايف ان الضغوط الاقتصادية والاجتماعية لم تتغير

ياعني من ستين سنه مثلا
90%
من الشعب المصري كان حافي ورغما عن كده بنسمع قصص عن شهامة واخلاق والذي منه

انا شايف ان مافيش حاجة اسمها سعب طيب وشعب شرير

احنا بس اللي عايزين نفخر بنفسنا وبنحاول نتجمل بصفات مش فينا اصلا

دا رايي

قد اصيب وقد اخطا

 
At 15/11/06 3:51 PM, Blogger salateenoo said...

الناس مش طايقيين بعض..
لانهم مش طايقيين نفسهم

 
At 15/11/06 8:57 PM, Blogger nor said...

هو في أيه احنا بنتكلم عن المجتمع ده ليه بصفة الغائب أعتقد المفروض نتكلم بصفة" المتكلم" لأنه ببساطه احنا المجتمع
مش عارف ليه فاكرين اننا اللي خرجنا من الطوفان ده وعاملين ذي المثل اللي بيقول " لمونة في بلد قرفانه" ، لو فكر كل واحد أيه اللي كان بيعملوا زمان ويحسب يوم من أول ما بيصحى اليومين دول ويشوف احنا بنهبب أيه لحد من ننام هنعرف كويس احنا وصلنا
اعتقد كلنا نشتم على الكوسه والمحسوبية وبعديين؟؟
لما يعدي عليك صاحبك "الأنتيم " تلاقيه يقولك اتفضل ياباشا أيه اللي موقفك ويقلك ما هو حقي منا شقيان هنا من الصبح ويكسف ميخدمش صاحبه مش كده ولا انا جاي من تورا بورا
ياجماعة الأخلاق مبتتغيرش..

 
At 15/11/06 10:55 PM, Blogger حنيـــــــن said...

معاكى حق فعلا

حصل تحول خطير فى الشخصيه المصريه ماحدش يقدر ينكره

الاسباب عديده ومعظمنا عارفينها
بس محدش عارف ازاى "ولا قادر" يغير حاجه

الانحدار سريع اوى

ومابقاش فيه قدوه نتعلم منها

زمان كان فيه راجل وست

وكل واحد شايل دوره كويس الى حد كبير
كان فيه بيت ومدرسه بيربوا

دلوقتى مابقاش فيه اسره اصلا يتربى فيها الاولاد
الاباء منفصلين والاولاد متشتتين

وحاجه توجع القلب

تحياتى على الموضوع الرائع بجد

 
At 16/11/06 1:58 AM, Blogger Amira Hassan said...

مدونتك لطيفه..و ميرسي على لينك الحركة بتاعتنا..حركة شايفنكم

 
At 17/11/06 4:03 PM, Blogger mano said...

ادم المصري
فعلا الفقر مش هو سبب ما يحدث. و لكن الشعور بالظلم له عامل كبير. و اتفق معك ان مافيش شعب طيب و شعب شرير على طول. و لكن ما يحدث من تغير فى الاخلاقيات التى نشأنا عليها يستحق وقفة منا جميعا




salateenoo
تمام الناس مبقاش عندها صبر من كتر اللى بيشوفوه

 
At 17/11/06 4:11 PM, Blogger mano said...

nor
نحن جزء لا يتجزأ من هذا المجتمع. و هذا لا يمنع من تشريح للتحولات التى تحدث حولنا. اتفق معك اننا ربما نقع فى هذه الأخطاء و لكن لا يجب ان نسكت ملى ما يحدث حتى لا يتفاقم الوضع اكثر من ذلك




حنيـــــــن
اولا اهلا بيك. ثانيا انت اتكلمت عن نقطة مهمة وهى اننا كلنا عارفين الوضع و عارفين الأسباب بس مبنعملش حاجة للأسف . كلامك صحيح

 
At 17/11/06 4:14 PM, Blogger mano said...

Amira Hassan
اهلا بيك، منوره
و لا داعى للشكر على وضع لينك حركة شايفنكم لأنه واجب تجاه كل الحركات الشريفة

 
At 19/11/06 5:48 PM, Anonymous Anonymous said...

السلام عليكم
شكرا علي مرورك الدائم
بس أنت ليه مقلة في البوست أتكلمي كده متخليش في نفسك حاجة زيي و قولي علي طول

 
At 24/11/06 12:21 AM, Blogger mano said...

No Fear
اشكرك على اهتمامك و معلش انا مقلة علشان ظروف الدراسة و الأمتحانات

 
At 11/3/09 5:12 PM, Anonymous Anonymous said...

一夜情聊天室,一夜情,情色聊天室,情色,美女交友,交友,AIO交友愛情館,AIO,成人交友,愛情公寓,做愛影片,做愛,性愛,微風成人區,微風成人,嘟嘟成人網,成人影片,成人,成人貼圖,18成人,成人圖片區,成人圖片,成人影城,成人小說,成人文章,成人網站,成人論壇,情色貼圖,色情貼圖,色情A片,A片,色情小說,情色小說,情色文學,寄情築園小遊戲, 情色A片,色情影片,AV女優,AV,A漫,免費A片,A片下載

情色,A片,AIO,AV,日本AV,色情A片,AV女優,A漫,免費A片,A片下載,情色A片,哈啦聊天室,UT聊天室,聊天室,豆豆聊天室,色情聊天室,尋夢園聊天室,080視訊聊天室,080聊天室,080苗栗人聊天室,免費視訊聊天,上班族聊天室,080中部人聊天室,視訊聊天室,視訊聊天,成人聊天室,一夜情聊天室,辣妹視訊,情色視訊,成人,成人影片,成人光碟,成人影城,自拍

A片,AIO,AV,日本AV,色情A片,AV女優,A漫,AIO交友愛情館,線上A片,免費A片,A片下載,情色A片,微風成人,嘟嘟成人網,成人,成人影片,成人光碟,成人影城,成人交友,愛情公寓,色情聊天室,情色貼圖,色情,色情影片,做愛,情色,哈啦聊天室,聊天室,UT聊天室,豆豆聊天室,尋夢園聊天室,080視訊聊天室,080聊天室,080苗栗人聊天室,自拍,性愛

情趣用品,情趣用品,情趣,情趣,A片,A片,情色,A片,A片,情色,情趣用品,情趣用品,A片,A片,情色,情色

情色視訊,美女視訊,辣妹視訊,視訊聊天室,視訊交友網,免費視訊聊天,視訊交友90739,視訊,免費視訊,情人視訊網,視訊辣妹,影音視訊聊天室,視訊交友,視訊聊天,免費視訊聊天室,成人視訊,UT聊天室,聊天室,豆豆聊天室,色情聊天室,尋夢園聊天室,聊天室尋夢園,080聊天室,080苗栗人聊天室,上班族聊天室,小高聊天室

 
At 31/5/16 10:25 AM, Blogger 柯云 said...

2016-05-31keyun
air max 90
red bottom shoes
adidas nmd
tory burch outlet
michael kors bags
celine handbags
ralph lauren
ralph lauren home
louis vuitton handbags
nike trainers men
louis vuitton
cheap toms
michael kors outlet online sale
replica rolex watches
coach outlet clearance
michael kors outlet
nike uk
true religion jeans
cheap oakley sunglasses
jordan retro 11
cheap jordan shoes
louis vuitton outlet
tiffany and co jewelry
nike sb janoski
fitflop shoes
burberry handbags
coach outlet
designer handbags
michael kors outlet
coach factory outlet online
ray ban outlet
oakley sunglasses
louis vuitton outlet
air max 95
toms outlet
adidas running shoes
coach outlet
retro 11
fitflop shoes

 

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home